Problematika vstrekovačov sa týka prevažne dielových motorov novej generácie so systémom vstrekovania „common rail“. Tento systém je najviac rozšírený a používaný vo väčšine automobiliek. Problémom je, že vstrekovače sú veľmi náchylné a vyžadujú kvalitnú naftu. Keďže na Slovensku je bežné a viacerým motoristom známe, že kvalita nafty je u nás dosť diskutabilná, nie je na škodu prekontrolovať preventívne stav vstrekovačov pomocou diagnostiky. Čím zároveň predídete neželaným komplikáciám, ktoré môžu spôsobiť chybné vstrekovače.
Možné prejavy chybných vstrekovačov:
- Nerovnomerný chod motora
- Vibrácie
- Zvýšená hlučnosť motora
- Zvýšené emisie (zlé spaľovanie)
Postup je možný aplikovať aj pri starších systémoch vstrekovania, ktoré sú menej náchylné na kvalitu nafty, ako napríklad vstrekovací systém pomocou rotačného čerpadla. Známy ako klasické TDI vyrábaný cca do r. 2001. Ďalšia generácia vstrekovania združenými vstrekovačmi PD (pumpy dýza). Vyrábané do cca r. 2008.
Podmienky:
- Motor zohriaty na pracovnú teplotu 90°
- Voľnobežné otáčky
Diagnostický kábel VAG COM (VCDS)
Postup:
- Vybrať RJ motora -01 (01-Engine)
- Merané hodnoty -08 (Meas. Blocks -08)
- Vybrať skupinu 013
Názorná ukážka:
V okienkach sú merané hodnoty vstrekovačov od 1. valca po 4. valec. Ideálne merané hodnoty sú v okolí 0,00. Avšak takúto hodnotu nemajú ani nové vstrekovače, keďže aj vo výrobe sa počíta s výrobnou odchýlkou. Program uvádza dovolené rozmedzie -2,8 až +2,8mg. Takéto rozmedzie je ale nad rámec únosnosti, keďže hodnota s korekciou nad 1mg je už na zváženie. Pri korekcii nad 1mg je doporučené minimálne prečistiť vstrekovače nejakým aditívnym prostriedkom alebo použitím ultrazvuku, v opačnom prípade vymeniť vstrekovač za nový alebo prepasovaný.
Diagnostický nástroj VAS5054
Postup:
1. Vyberieme "Vlastní diagnostika vozidla"
2. 01-Elektronika motoru
3. Vyberieme šípou ďalšie
4. 010-Namnerene hodnoty
5. 010.02-Nacteni bloku namnerenych hodnot
6. Vyberieme hodnotu 13
Názorná ukážka:
Všeobecný poznatok
Väčšiu korekciu vstrekovačov môže nepriamo spôsobovať aj opotrebovanosť motora tj. znížené pracovné tlaky. Hlavne pri motoroch s veľkým počtom najazdených kilometrov
26.01.2011 AutoConnect